Alf Cranner

Alf Cranner

Alf Cranner og visen er uadskillelige. De to inngikk et lidenskapelig parforhold da Alf var ganske ung, og de vil aldri skille lag. Alf er for glad i visen til det, og visen er evig takknemlig for at den har fått Alf som sin mest trofaste norske budbringer.

Trubadur, komponist, maler og forfatter, f. 25.10.1936 i Oslo. Hadde sine pubertetsår i Stavanger før han som 17-åring flyttet tilbake til Oslo. Bosatte seg i Kragerø ti år senere. Regnes for å være den norske visebølgens åndelige far; fødselshjelperen til hele den nye generasjonen av norske visesangere.

Cranner begynte sin musikalske karriere som sjuåring, da hans farfar Ingvald Cranner lærte ham å spille fiolin. Undervisningen fikk en brå slutt da han flyttet til morens familie i Stavanger. I stedet kom gitaren til ham da han var tretten, og den unge Alf lærte seg viser av Jens Gunderssen, Alf Prøysen og Radiofantomene (Kurt Foss og Reidar Bøe) fra grammofonen i huset. Han flyttet tilbake til Oslo som 17-åring for å gå på gymnaset. Gikk på Statens Kunst- og Håndverksskoles malerlinje før han ble lærer – først i Oslo, deretter i Kvalsund i Finnmark, for så å ende opp som musikk- og tegnelærer i Kragerø. Sluttet å undervise i 1998.

Interessen for musikk bar han med seg hele tiden. Som tenåring ble han interessert i jazz og klassisk, og han studerte en periode klassisk gitar hos Bjørn Fongaard. I 1961 ble han medlem av Visens venner, og der traff han den svenske visekunstneren Olle Adolphson. Møtet ble avgjørende for Cranners fremtid. Et annet viktig bekjentskap var musikeren Rolf Ingelsrud, som hadde laget egne arrangementer til flere norske folkeviser, deriblant «Roland og Magnus kongen», som senere ble åpningssporet på Cranners debut-LP. Ingelsrud omkom i en flyulykke i 1962, og dermed fikk han ikke realisert drømmen om å bringe folkeviseskatten videre for en ny generasjon. Cranner tok på seg oppgaven.

Sommeren 1963 var Rolv Wesenlund, den gang innspillingssjef i Philips (Norsk Phonogram), på ferie i Kragerø. Her ble han kjent med Cranner og fikk høre hans tolkninger av norske folkeviser. En begeistret Wesenlund tilbød platekontrakt, og den unge trubaduren takket ja. I desember 1963 ble Fiine antiquiteter innspilt i løpet av to netter på Wesenlunds kontor. Utstyret som ble brukt var en tospors båndopptaker og en bordmikrofon. Cranner og hans gitar var eneste medvirkende på platen. Innholdet var 18 norske folkeviser fra flere århundrer, deriblant velkjente toner som «Kjerringa med staven» og «Det står ein friar uti gar’e», i tillegg til mer sjeldent materiale. Dette ble den første av en rekke særpregete viseplater fra Cranner.

Utgivelser

I Går, I Dag, I Morgen
I Går, I Dag, I MorgenUtgitt: 23.10.2006 Lytt i Spotify Lytt i Apple Music Bestill hos Skvis.no
48 Viser
48 ViserUtgitt: 15.01.2001 Lytt i Spotify Bestill hos Skvis.no
Kafè Kaos
Kafè KaosUtgitt: 15.01.2001 Lytt i Spotify Lytt i Apple Music